News:

Velkommen til FMK Teknik

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - aags

#1
Kære Alle
Til jeres orientering lukker fmk-online classic torsdag d. 6 juni 2024.
Det er sikret, at alle funktionaliteter er flyttet over til fmk-online redesign, der blev lanceret i produktion mandag d. 13. december 2022. Ligeledes er alle test funktionaliteter nu overført til FMK-online redesign. 

På vegne af FMK teamet

Åse Grønborg Sørensen
Faglig Koordinator, FMK
Sundhedsdatastyrelsen
#2
Kære Alle

Som forberedelse til central aktivering af udvidet validering 10016, Behandlingsslutdato på ATC J01, P01 og S01A i produktion d. 12. marts 2024 aktiveres denne validering i testmiljøerne d. 5. marts 2024 kl. 10.

De systemer, der har bedt om undtagelse for denne validering i produktion, vil få den samme opsætning i testmiljøerne.

Læs evt. mere her,https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2328.0 

På vegne af FMK-teamet.
Åse Grønborg Sørensen
Faglig koordinator, Fæles Medicinkort

#3
Kære Alle

FMK Styregruppen har godkendt en central aktivering af Udvidet validering 10016 – Behandlingsslutdato på ATC J, P og S01A.

Plan
•   Valideringen idriftsættes tirsdag d. 12. marts 2024 kl. 10:00
•   Systemer der mener, at de ikke skal modtage valideringen kan kontakte AAGS@sundhedsdata.dk inden d. 1. marts 2024. Eksisterer en lignende validering i systemet, kan FMK
        valideringen slås fra.

Validering 10016

Besked: "Ordinationen på {DrugName} bør have en behandlingsslutdato."

Hvis det angivne lægemiddel på ordinationen har en af de valgte ATC-koder J, P og S01A. Så skal der på ordinationen angives en behandlingsslutdato, med mindre man aktivt vælger at overrule denne validering.

Baggrund
FMK kvalitetsstatistik har været særdeles bidragende til at konkretisere behovet for validering ved ingen behandlingsslutdato for ATC-gruppen J, P og S01A. Der har ved ordinationer med disse ATC-koder kun været taget stilling til behandlingsslutdato i 4,5% af tilfældene.
FMK idriftsatte denne validering i januar 2023 som anvendersystemer kunne vælge at implementere. Det opleves dog at systemleverandørerne ikke nødvendigvis implementerer disse gode tiltag blot fordi de er blevet udviklet og FMK klinisk brugergruppe efterspørger derfor, at det bliver et krav. Som sædvane kan parterne blive undtaget, såfremt denne validering allerede findes i deres system.
FMK kvalitetsstatistik vil fremadrettet følge hvor mange nye ordinationer der bliver oprettet med og uden behandlingsslutdato.

Mvh
Åse Grønborg Sørensen
Faglig koordinator Fælles Medicinkort

#4
Hej Charlotte

Gyldigheden for apotekerne er speciel og den blev udvidet til 12 timer i oktober 2023, for alle øvrige er den 9 timer.
Udvidelsen var betinget at potentielle problemer med MitId, hvor SDS valgte at acceptere risikoen ved udvidelse af gyldighedsperioden for apoteker og deres personale. Dette skete på baggrund af  en vurdering af, at adgangen var kritisk for ekspeditionsmuligheden kombineret med en mindre risiko ved kompromittering grundet apotekernes begrænset adgang til aktuel medicinering.
Mvh FMK-teamet

#5
Kære Alle

Måske har I allerede bemærket det, der kommer hyppigere leverance af doseringsforslag og doseringsenhed fra Lægemiddelstyrelsen.
De har meddelt, at de forventer at levere hver 6-8 uge i 2023 i stedet for kvartalsvis. Nye releases vil fortsat blive annonceret her på fmk-teknik, som I kender det.

På vegne af FMK-teamet
FMK faglig koordinator
Åse Grønborg Sørensen
#6
Kære Alle,

Vi ser frem til at FMK-online redesign lanceres i produktion tirsdag d. 13. december. Det nye design har et mere moderne og brugervenlige grafiske udtryk.

Vi håber, at I allerede har haft lejlighed til at kigge på og afprøve det nye design på vores testmiljø samt de opdaterede vejledninger som I blev introduceret for d. 14. november på fmk-teknik. https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2135.0

Vejledningerne til fmk-online finder I fortsat på Sundhedsdatastyrelsen hjemmeside, https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-faelles-medicinkort/fmk-sundhedsprofessionelle
Det gamle design fjernes ikke og der vil være link til dette på webstedets sidefod (footeren).

Vedhæftet er et kort notat om FMK-online redesign med opdateret dato for lanceringen, som I er velkomne til at anvende.

Support til fmk-online for Sundhedsprofessionelle er som vanligt hos Sundhedsdatastyrelsen Servicedesk.

Mvh
FMK-teamet, Sundhedsdatastyrelsen
Åse Grønborg Sørensen
#7
Kære Alle

FMK-online redesign lanceres i produktion ultimo november 2022. Du kan se og afprøve det nye design ved log-in på testmiljø 1 og 2, hvor det nye design er førstevalg. Konverteringen til det nye design er funktionalitetsmæssigt foretaget, næsten, 1:1. Ved oprettelse og justering af en ordination vil brugere fremover blive ledt gennem en række step der skal udfyldes. I det gamle design var der en scrollbar til disse steps. Vi har ligeledes ændret på nogle overskrifter og navngivninger, få steder.
FMK-online, Det danske vaccinationsregister (DDV), Tilskudsansøgning (TAS) og Bemyndigelse (BEM) er alle omfattet af det nye design.

Det gamle design fjernes ikke og der vil fortsat være link til dette på webstedets sidefod (footeren).
Vi vil bede om, at de parter der fortsat anvender Internet Explorer og dermed det gamle design, får testet at de fortsat kan anvende deres knapløsninger (Sikker browser opstart) og automatisk kommer ind i det gamle design. Såfremt der er problemstillinger med dette, skal der oprettes en sag via nspop.

FMK-Online er en offentlig webside der skal understøtte webtilgængelighedsloven, hvor det fremgår, at det skal sikres at brugere med funktionsnedsættelse kan deltage på lige fod med andre. FMK-online kan derfor fremadrettet understøtte visuelle anvendelse af tastatur, visning af fokus mv., samt bagvedliggende tekniske ting der forbedrer understøttelse af skærmlæsere

Vejledninger til FMK-onlines funktioner er opdateret med nye skærmbilleder og der er foretaget mindre korrektioner.
Vejledningerne vil blive publiceret på https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-faelles-medicinkort/fmk-sundhedsprofessionelle - forventelige senest torsdag d. 17.november

Et lille tip til jer der arbejder med testmiljøerne, hvert miljø har egen bundfarve i ikonet på browser fanen.

Miljø             Signalfarve
Test1                 Lilla
Test2                 Blå
Produktion         Hvid

Vi håber, at I bliver glade for det mere moderne og brugervenlige grafiske udtryk.

Mvh
FMK-teamet, Sundhedsdatastyrelsen
#8
Lige et hurtigt svar på spørgsmålet *Har I overvejet hvordan logikken skal fungere når der evt. er en fremtidig DD recept, altså en recept som først bliver gældende om f.eks. 1 uge?*
Det er ikke muligt at fremdatere en DD recept, den funktion er udelukkende gældende for alm. recept.

Mvh
Åse Grønborg
Faglig koordinator, FMK
#9
FMK-online brugergrænseflade skal have nyt look og der pågår lige nu certificering af modulerne FMK, DDV og TAS.

FMK-online skal opdateres, så det svarer til moderne standard. Digitaliseringsstyrelsen kræver desuden at offentlige websites overholder WCAG (Web Content Accessibility Guidelines 2.1) om tilgængelighed, bl.a. for svagtseende. Der ændres ikke funktionalitet på sitet, og den overordnede struktur for sitet er bibeholdt. Der er således hovedsageligt tale om justeringer i forhold til tilgængelighed, og et nyt grafisk udtryk. 

Vi forventer at kunne release til produktion ultimo 2022 med modulerne FMK, DDV, Kvikvaccination, BEM og CTR. Når vi nærmere os release i produktionen vil vejledninger blive opdateret og publiceres på FMKs hjemmeside. Vi skriver igen på fmk-teknik når dette materiale er tilgængeligt. 

Vi har deployet det nye design på Test1. Det er gjort muligt at skifte mellem det nye og det gamle look. Vi er i en meget tidlig fase, så det at skifte kan drille en smule. Man skal muligvis refreshe browseren (CTRL+R, CTRL+SHIFT+R).

Da hele brugergrænsefladen er ny kan der dukke stort og småt op. Såfremt I oplever deciderede fejl, en fejltekst, at programmet hænger skal I oprette en supportsag på NSPOP. Såfremt I har kommentarer til designet, er I velkomne til at skrive her i denne post. Vi vil bestræbe os på at læse / kommentere på jeres input med jævne mellemrum.

På vegne af FMK teamet
Faglig koordinator
Åse Grønborg Sørensen
#10
Kære alle

Så er det lige om lidt automatisk annullering af recepter, aktiveres på FMK. Denne mail er primært en info om at SDS har lagt en nyhed på LinkedIn.

I en del materiale står der, at løsningen aktiveres d. 1. oktober – men det er en lørdag og det skal ikke forstyrre driften, når der ikke er fuld bemanding. Så, vi venter til mandag d. 3.okt. ca. kl. 10:00. FMKs drift vil have fokus på idriftsættelsen og følge dette i opstartsperioden. Opleves der fejl eller uhensigtsmæssigheder fra FMK, vil vi bede jer melde dette ind via nspop.dk., som vanligt.

Før sommerferien skrev vi om den kommende løsningen her på fmk-teknik. https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2090.0, vi håber, at I har haft gavn af informationen i fht. jeres lokale information. Skrivelsen er publiceret på FMKs hjemmeside, https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-faelles-medicinkort/fmk-sundhedsprofessionelle

Derudover har Sundhedsdatastyrelsen lagt et link op til en kort videopræsentation af løsningen, på LinkedIn, som I er meget velkomne til at dele, like eller henvise til.
https://www.linkedin.com/posts/sundhedsdatastyrelsen_automatisk-annullering-af-recepter-i-det-activity-6981223536921059329-un-k?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Mvh
På vegne af FMK teamet
Åse Grønborg Sørensen

#11
Kære alle deltager

Hermed adgang til den præsentation som Simon Holmgaard fra Digitaliseringsstyrelsen anvendt på dette møde https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2095.0

Mvh
Åse Grønborg Sørensen
FMK faglig koordinator
#12
Kære Alle

En reminder om arrangement som vi tidligere har annonceret på FMK teknik
https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2088.0

Kære Alle

På seneste FMK Teknik møde var der en del spørgsmål omkring overgangen til MitID, og om hvordan I som leverandører bedst kan vejlede jeres kunder omkring denne overgang. For at bidrage til at I kan få bedre indsigt i hvad overgangen indebærer for kunderne, har vi arrangeret et online møde med Simon Holmgaard, Digitaliseringsstyrelsen, hvor han vil orientere om, hvordan overgangen kommer til at foregå, og hvor han kan besvare jeres spørgsmål.
Mødet vil primært berøre overgangen for de brugere, som Digitaliseringsstyrelsen skal udstede identifikationsmidler til, det vil sige dem der fremover skal benytte MitID med organisationstilknytning (overvejende praksisområdet, kommuner og privatsektoren). Lokale identifikationsmidler udstedes af brugerens egen organisation (overvejende regioner og kommuner) og Digitaliseringsstyrelsen har derfor ikke indsigt i hvordan overgangen til disse vil foregå.

Mødet afholdes onsdag d. 17/8 kl. 9.30-11.00 over Zoom. Info nederest i denne besked.
Send gerne jeres spørgsmål til os senest mandag d. 15/8 kl. 12, så Simon kan forberede sig.


Med venlig hilsen   
Helle Mørch og Åse Grønborg Sørensen
HELM@sundhedsdata.dk

Join Zoom Meeting
https://trifork.zoom.us/j/92671101439?pwd=V1FpcmhwOTRIa2VlQkxxWU9UOGt5dz09

Meeting ID: 926 7110 1439
Passcode: 923050
#13
Kære Alle

FMK Styregruppen har godkendt at en mindre ændring til GK 10.4A og forslaget har opbakning fra FMK klinisk brugergruppe. De systemer der er certificeret, behøver ikke at foretage en ændring.

Certificeringskravet til GK 10.4A er ændret til følgende:
Kontroldato for næste INR-måling skal angives ved oprettelse og redigering af en lægemiddelordination på VKA-lægemidler. Brugeren skal dog have mulighed for aktivt at angive, at en kontroldato ikke er relevant, fx ved behandlingsophør. Brugeren skal advares, hvis kontrol datoen sætte længere ud i fremtiden, end en fast sat grænse.
Denne grænse må maximalt være 3 måneder.
Det er dog muligt at angive en dato længere ud i fremtiden, hvis lægen vurderer, at det klinisk er i orden. Det skal være muligt at
sætte en ny kontroldato ifbm. et kontrolbesøg - uden at ændre doseringen, herunder doseringsstart- og slutdato.

Sætningen med kursiv er ændret, den var tidligere:
Såfremt kontroldatoen sættes mere end 2 måneder ud i fremtiden skal brugeren advares herom.

Se evt. kravene på FMKs doku-wiki,
https://wiki.fmk-teknik.dk/doku.php?id=fmk:godkendelse:1.4.4:godkendelse_certificering

Mvh Åse Grønborg Sørensen
Faglig koordinator
Sundhedsdatastyrelsen
#14
Kære Alle

Receptbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/776 har per 1. juli 2022 en tilføjelse til §25 , hvor det fremgår, at der sker en automatisk annullering af ikke- indløste recepter ved seponering af ordination.

Efter aftale med Sundheds- og Ældreministeriet aktiveres denne funktionalitet på FMK per 1. oktober 2022. Høringsbrevet til bekendtgørelsen, gav mulighed for en senere teknisk implementering. Denne mulighed er taget brug i dette tilfælde af hensyn til implementering i anvendersystemerne og/eller vejledning til anvender af systemet.

Vedhæftet er en beskrivelse af funktionen – som I er velkomne til at anvende. 

God Sommer!
På vegne af FMK-teamet
Åse Grønborg Sørensen

Obs! Vi har tidligere postet nyheden og testmuligheder på fmk-teknik: https://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=2087.0
#15
Kære Alle

På seneste FMK Teknik møde var der en del spørgsmål omkring overgangen til MitID, og om hvordan I som leverandører bedst kan vejlede jeres kunder omkring denne overgang. For at bidrage til at I kan få bedre indsigt i hvad overgangen indebærer for kunderne, har vi arrangeret et online møde med Simon Holmgaard, Digitaliseringsstyrelsen, hvor han vil orientere om, hvordan overgangen kommer til at foregå, og hvor han kan besvare jeres spørgsmål.
Mødet vil primært berøre overgangen for de brugere, som Digitaliseringsstyrelsen skal udstede identifikationsmidler til, det vil sige dem der fremover skal benytte MitID med organisationstilknytning (overvejende praksisområdet, kommuner og privatsektoren). Lokale identifikationsmidler udstedes af brugerens egen organisation (overvejende regioner og kommuner) og Digitaliseringsstyrelsen har derfor ikke indsigt i hvordan overgangen til disse vil foregå.

Mødet afholdes onsdag d. 17/8 kl. 9.30-11.00 over Zoom. Info nederest i denne besked.
Send gerne jeres spørgsmål til os senest mandag d. 15/8 kl. 12, så Simon kan forberede sig.


Med venlig hilsen   
Helle Mørch og Åse Grønborg Sørensen
HELM@sundhedsdata.dk

Join Zoom Meeting
https://trifork.zoom.us/j/92671101439?pwd=V1FpcmhwOTRIa2VlQkxxWU9UOGt5dz09

Meeting ID: 926 7110 1439
Passcode: 923050