Løsningsforslag vedr. åbne recepter / recepteffektueringer - DEADLINE

Started by Ellen Simonsen, 2014-11-19 14:42:23

Previous topic - Next topic

Ellen Simonsen

Kære alle

På Teknikermødet i oktober drøftede vi et ønske fra jer om at få indflydelse på valg af løsninger, hvor det giver mening.

Ifbm. ønsket om at få nye services til at hente åbne recepter samt recepteffektueringer har vi skitseret 2 løsningsforslag, som vi gerne vil ha' jeres input til. Foretrækker I en udvidelse af Hent medicinkort ? eller foretrækker I 2 nye services, hvor åbne recepter og recepteffektueringer hentes i hver sit kald ?

I finder de 2 løsningsmodeller beskrevet i vedhæftede dokument. I må gerne give jeres mening til kende, ved at lave reply på denne post. Så samler vi op og konkluderer. Vi kan ikke garantere en flertalsbeslutning - vi er spændte på at modtage jeres respons og få taget hul på en evt. proces for medindflydelse på udformningen af services. Har I andre kommentarer end blot valg mellem de 2 modeller, er det naturligvis også velkomment.

PÅ FMK-teamets vegne

Ellen Simonsen

I bedes melde tilbage senest fredag den 28. november, da vi forventer at tage opgaven ind i vores aktuelle sprint.

CSCMathiasen

Hej Ellen

Foretrækker variant 2, nye services.

Det er ikke som sådan noget mål for os, at ting kan ske i et enkelt serverkald. Problemet med nuværende model er
bare at der ikke er nogen øvre grænse for hvor mange kald til FMK det kan resultere i, derfor risikerer vi at kaldet
til vores egen server når at time ud. Men om det er 1,2 eller 3 kald vi skal lave til FMK er ikke så afgørende, selvom 1
selvfølgelig er at foretrække, da de typisk tager en sekund.

Grunden til at jeg foretrækker variant 2 er :

At det er en udvidelse fremfor rettelse i eksisterende 142 snitflade
At det er bedre arkitektur med dedikerede services fremfor få generiske services / command pattern.
At man ofte står på et medicinkort, og derefter ønsker at se recepter /effektueringer i et andet skærmbillede, og derfor
forventer aktuellle data, dvs. henter dem når vinduet åbnes, så man kan lige så godt kalde en dedikeret service.

Venlig hilsen
Palle Mathiasen, CSC


Claus Åge Jensen

#2
Hej Ellen,

godt initiativ.

Hvorvidt det det ene kaldsmønster er at foretrække frem for det andet tænker jeg er væsentlig afhængig af den aktuelle implementering. Umiddelbart vil vi foretrække en udvidelse til det eksisterende kald (antager I mener HentMedicinkort og ikke HentLægemiddelordination), idet vi i vores løsning, vil kunne optimere både medicinkort oversigten og receptoversigten.

Når det er sagt, er jeg enig i, at dedikerede services giver større fleksibilitet og minimerer risici for konsekvensrettelser ved opdatering af den enkelte service. Men er der noget til hindrer for, at man både laver en interfaceudvidelser og gør det muligt at inkludere er seponerede ordinationer i hovedkaldet.

Mvh
Claus Åge Jensen
Systematic